68kvadrat

Hemma hos andra / Permalink / 9


Namn: Mia Hult
Ålder: 23
Familj: Katten Shiro här hemma, en syster på cykelavstånd och en till syster + föräldrar på bilavstånd
Sysselsätting: Jobbar 50% på kontor med administration och bokföring, sjukskriven 50%
Inredningsstil: Skulle nog aldrig kunna bestämma mig för bara en stil, gillar så himla många olika! Men är speciellt svag för kitsch, och gamla grejer. Och roliga saker, jag tycker humor är viktigt i inredningen :) Hemma hos mig är det istället mest färgerna som styr och ställer och håller ihop inredningen. Jag har väldigt bestämda ordningar gällande vilka färger jag har i vilka rum. Tack vare det tycker jag att det funkar att blanda en massa olika stilar och mycket grejer utan att det känns för rörigt.


 
 

Bästa / sämsta köp: Mina 60-talslampor i köket är jag ju väldigt kär i, jag tycker de är otroligt vackra. Den stora ikea-mattan i vardagsrummet är jag också väldigt nöjd med, även om den inte är särskilt unik :) Men den är så stor, rund, röd och fin, och binder ihop tv-delen i vardagsrummet helt perfekt. Sen har jag ju flera möbler och saker som jag är oerhört fäst vid, men som jag inte köpt själv, som t.ex. linneskåpet och kökssoffan. Hade jag köpt dem själv så hade de nog varit de bästa köpen :) Sämsta köp är svårt att säga. Har väl gjort en del ogenomtänkta auktionsinrop i mina dar, särskilt i början av min ”auktionskarriär”, och typ impulsköp på ikea (och andra ställen) som bara känts så himla fel när man kommit hem.. Men man lär sig av sina misstag :)

Favorit rum: Alla rum i min lägenhet har väldigt olika karaktär, och jag gillar nog alla lika mycket. Förutom hallen, den är jag minst nöjd med för tillfället, den känns bara så svår att göra trevlig, mysig och inbjudande som ju en hall bör vara.

Favorit färg: Också så himla svårt att bestämma bara en enda färg :) Gillar färg i allmänhet, men grönt har nog alltid haft en speciell plats i mitt hjärta. Inspireras av: Jättemycket! Bloggar, tidningar, böcker, filmer, musik, andras hem, saker runt omkring mig, mina vänner.. Det mesta liksom :)

Ditt bästa fynd: Kan omöjligt bara nämna ett, har mängder av auktionsfynd i lägenheten :P Men skyltdockan (50kr), järnsängen (50kr) och Indian-tavlan (20kr) är några av de absoluta favoriterna.

Nästa projekt där hemma: Hm ja, det som ligger allra närmast i tiden är väl att påbörja smyckesproduktionen inför nästa Designmarknad jag ska vara med på (4/10 i Örebro), och att få igång min bloggshop :) Andra saker jag hoppas få gjorda under hösten är en extreme makeover av min barstol i köket, den är grymt tråkig. Ska även försöka få till nån mindre makeover av en stor gammal resväska jag köpte på auktion i somras och sen använda den som skåp. Och så är ju hallen ett ständigt pågående projekt.

Bästa inredningsknepet/pysslet: Är man som jag och gillar tusen olika stilar, så är väl mitt bästa tips att vara stenhård när det gäller färgerna. Bestäm dig för ca 3-4 färger/rum (basfärger inräknade) och var sen konsekvent och håll dig bara till de färgerna, så blir det en helhet trots att stilarna varierar kraftigt. Och var inte rädd för att måla om saker :) Ett annat tips, om man som jag har en miljon småprylar hemma och mycket tavlor och grejer, är att skapa grupper av prylar/tavlor, och sen låta områdena mellan grupperna vara så tomma som möjligt, för då kan man ha mycket saker utan att det känns överdrivet rörigt.

Ditt drömhus/lägenhet skulle vara: Hm, ett stort hus i skogen har ju alltid varit en dröm.. Men samtidigt trivs jag bra i lägenhet i stan, fast jag börjar bli lite trött på hyresrätt, längtar efter den dagen jag kan få måla och tapetsera vad jag vill, när jag vill, vilken färg/tapet jag vill, få ha vilket golv jag vill, vilka skåpsluckor jag vill.. ;)

Favorit bloggar:
Det finns ju extremt mycket inspirerande bloggar och hemsidor, svårt att bara nämna några.. Men ja, några av mina favoriter bland pyssel/smyckes-bloggar/hemsidor just nu är
The Anticraft (http://www.theanticraft.com)
Naughty Secretary Club (http://naughtysecretaryclub.blogspot.com
http://naughtysecretaryclub.com/shop)
Etsy (www.etsy.com).

Bland mina inredningsfavoriter är det mest bara Rosa hemmet (http://rosahemmet.blogspot.com) och Pink Friday som jag följer regelbundet, de andra tittar jag mest bara till då och då. En annan inspirerande blogg som jag följer är skräckkonstnärinnan Mia Mäkiläs (http://www.miamakila.com/blogg).



   

Kika in i mias underbara hem och läs hennes blogg på:
http://kloggs68kvadrat.blogspot.com/


#1 - - Miss Agda:

Det är alltid kul på helgerna när du är tillbaka :)

#2 - - madde:

Halloj tjejen hoppas allt är bra med dig och att du trivs som fisken i vattnet - saknar dock dina härliga inlägg varje dag...:) kram

#3 - - Maria:

ROLIGT att få lite nya bloggtips!!

#4 - - Olyckssyster:

Kökssoffan är underbar. Jag vill nog ha en kökssoffa när jag får ett riktigt kök.

#5 - - Mia:

Åh jag älskar såna här inlägg- vad roligt att få kika in hos andra!



Kram Mia

#6 - - jennifer ramos:

I LOVE the wall of photos she has!! VERY Rock n ROLL!



Jen Ramos

'100% Recycled DESIGNER Cards & More'

<a href="http://www.madebygirl.com">www.madebygirl.com</a>

<a href="http://madebygirl.blogspot.com">madebygirl.blogspot.com</a>



#7 - - Linda:

Kul läsning och fina bilder!!

#8 - - Johanna:

Vad fint du har det! Riktigt upppiggande att se så mycket färg! :D

#9 - - shill:

i dig your blog :)

Till top