Barcelona -09

Om mig / Permalink / 11


Turistas

Resa:
ca 800kr med Ryan Air kan man få tag i. Flygbussarna är i priskrig med Ryan airs bussar. Man åker billigast med Ryan airs bussar såg vi efter betlat 150kr tur och retur med flygbussarna. Framme i Barcelona kostar det 21 euro tur och retur in till Barcelona från flyget. De tar bara kontanter (bra att veta). Väl framme kan amn med för del köpa ett 10 resor pass för 7euro i stället för bränna av 20euro på tex ett fyradagars pass. Man går mest ändå. Vi åkte bara upp halva, vi gick i stort sätt över allt hela tiden.

Att tänka på: Barcelona har mest ficktjuvar i hela världen säger de. Detta kan delvis beror på de många illegala flyktingarna som inte kan få jobb. Så håll i väskan! Jag körde ner alla visa korten i en liten hudfärgad magväske historia  jag hade under t-shirten och hade plånboken i fickan (fram). Har varit med folk i Spanien innan som blivit av med deras väskor så jag va nog lite överspänd. I Spanien behöver man inte alltid visa leg så att lensa ett kort kan gå snabbt. Sen brukar de mest använda kontanter på cafer osv. Tänk på att man i Barcelona regionen mest pratar Catalan, fast de flesta pratar både spanska och catalan. Dock kan man inte räkna med att folk ska kunna prata Engelska.

Äta: Juciy Jones 3rätters för 8.5euro är oslagbar! Super gott nyttigt och vegetariskt. Annars finns det hur mycket fina små resturanger som helst med tapas och annan god mat. Frukosten för oss blev varsin choklad crossiant med kaffe och te, priserna för det ligger på 5Euro ungefär. Priserna på mat,vin och öl är lägre än här hemma. Öl ca 2-3euro och vin 1-2 euro.

Shoppa: Tvärs över gatan från Juciey finns poster butiken Verkerke 10. Fylld med billiga posters 9 euro för stora och 2 för små, vissa av konstaffischerna vart ifs ganska dyra. De flesta är väldigt tunna (de billiga) så man får vara lite försiktig. Jag köpte några med Catalina Estrada motiv. På Pull and bear hittade jag en hel bunt med ascoola tshirts på killavdelningen. Jag köpte en och nu i efterhand har jag sådan ågren! Skulle köpt flera! Hitta en hel del roliga affärer men just nu står de helt stilla, finns en gata som heter Talles som är barcelonas svar på Camden town.

Att se: Guells park, havet, streetkonst, Sagrad Familia, Gaudies olika hus med mera. nu måste jag sova.. tjooo

Pull and Bear tischan

Juicy Jones



Guells park






Ah! en byggnads dekoration helt i min smak!





Nice poster butik








Byggnad av Gaudí, Min nya idol!
Verksam på 1800talet och så otroligt nyskapande och begåvad.



Sagrada Familia,
Gaudí sista verk. Katedralen började byggas 1882 men är fortfarande inte färdigbyggd.
Läs mer om katedralen och Gaudí:
http://www.xtrovertmedia.se/gaudi/hem.htm



Streetart



Små occupanter



#1 - - Kit:

Shit va härligt

Verkar haft det bra :)

#2 - - Elisa Day:

Vad härliga bilder. Ska dit den 4 november. Tack för tipsen!

#3 - - Lotten:

Åhh vad härligt! Jag vil verkligen åka till Barcelona!!!

#4 - - Lotta:

Härlig resa ni verkat ha! Har velat åka till Barcelona länge! Hoppas det blir av.

#5 - - erry:

Åååh, älskade Barcelona! Jag vill dit igeeeen! Gaudi - arkitekturens mästare, graffittin är grym, posterbutiken var ascool, de små klädbutikerna har allt man kan önska, Sagrada Familia är så mäktig och Juicy Jones har bästa maten/smoothiesen "ever"!



Missade dock ugglan på taket, men det är kanske en nyinstallation?

#6 - - Maria:

Härligt med resa =)

Kyrkan var ju enorm !!!

#7 - - Karolin:

Jag älskar Gaudís byggnader.De är helt fantastiska!

#8 - - Persilja:

Ååå, Barcelona! Dit vill jag också. Min 13-åring vill också dit för att skejta. Ditt vallfärdar en massa kids för att just skejta. Såg ni några skejtare? Alla byggnader som är så fantastiskt fantasifulla är det som lockar mig mest!

#9 - - SaraMy:

Gud vad fina bilder, och vad söt du är!

så roligt att kika in och upptäcka att du börjat blogga igen!

Ska du på passionskvällen på torsdag? Jag har höstlov och tänkte att jag kanske skulle göra en debut om sjukan lagt sig tills dess.. Men känns så läskigt när man inte känner någon över huvud taget..

#10 - - jessi:

Underbara underbara Barcelona bilder, visst är det en toppen härlig stad! Nu har du fått mig att längta dit..



Hoppas allt är väl med dig!

#11 - - jessi:

Underbara underbara Barcelona bilder, visst är det en toppen härlig stad! Nu har du fått mig att längta dit..



Hoppas allt är väl med dig!

Till top