Rescue team - save the hasselmus!

Off topic / Permalink / 12



Igår när brorsan, hans tjej och jag var ute på promenad med katterna fick vi syn på en liten gyllene mus som låg i en håla. Den sprang inte iväg å vi fruktade för den lilla musens liv du vi hade med oss två riktigt mödarmaskiner till katter. När vi skulle flytta på den märkte vi att den stackarn hade frusigt fast med ena örat, bakbenen och svansen. Efter en stund förstod vi att vi inte kunde gräva ut stackaren utan ringde efter min mamma som fick komma med varmt vatten att hälla på bakbenen och svansen för att isen skulle smälta. Han blev nog lite omtumlad stackaren.

Eftersom han va blöt tog vi hem honom för att torka så han inte skulle bli underkyld. Nu stannar han i ett litet plast terrarie och sover just nu i en bommuls virvel. Vi funderar på hur vi ska kunna plantera ut honom i det vilda igen utan att katterna ska hitta honom och sen så ska de ligga i ide så här års. Det underliga va bara att han låg vid vägen och inte under några snår som de brukar. I vilket fall hoppas jag att han repar sig här under någon dag till och sedan att vi kan sätta ut honom i en burk med liten öppning och fylla med spån och hö.

Någon som har ett bra förslag hur man kan plantera ut honom?

#1 - - NOOK Elin:

Vilken sötis! Jag har tyvärr inga idéer på hur ni ska göra. =(

#2 - - Julie-Anne:

For en fantastisk ting å gjøre. Vær stolt av dere selv! Jeg aner desverre ikke hvordan dere kan sette denne vakre skapningen fri.

#3 - - Minken:

Det där ser mer ut som en förrymd guldhamster tycker jag :)

Stackars liten.

#4 - - Marie:

Jag måste nog hålla med föregående talare. Är väldigt likt en guld hamster? Hasselmus tror dock inte att det är för de är otroligt svåra att få se verkligheten. Har du ingen mer bild på den? Helkropps bild kanske?

#5 - - Sanna:

Gud så gulligt gjort, hoppas han klarar sig fint! :)

#6 - - Mikaela:

Vilka hjältar ni är! Undrar om det är en tam-mus, kanske nån som har släppt ut en :(....Du måste köra en följetong på hur det går!

#7 - - Minken:

http://www.tradera.com/2-st-Stuvbit-Barn-tyg-med-sota-ugglor-uggla-kort-auktion--auktion_106060308



Hittade ett tyg som jag tror du skulle gilla :)

#8 - - Marica:

Om jag vore du så skulle jag ställa terrariet som du har den i på ett svalt ställe, typ i ett garage eller nått sånt. Se till att det finns lite papper och bomull så den kan bygga ett bo. Jag tror nämligen att om du släpper ut honom igen så kommer han inte att klara sig. Vi hittade en liten igelkott för ett par år sen som fick övervintra i en gammal pall i pappas garage, sen till våren så släppte vi ut honom. Tror att det borde funka med en hasselmus också, men är du osäker så ta kontakt med djurens ö, de är duktiga på sånt där.

#9 - - Marica:

En sak till! Sök på sjusovare och hur man dvalar dem, de tillhör nämligen samma släkte

#10 - - erry:

Åh, vad glad jag blir av att läsa detta! Ni är riktiga hjältar :) Du måste berätta mer sen. Kram

#11 - - Marie Lydahl:

Hur har det nu gått för den lilla musen?

Är sååå nyfiken.

/Marie

#12 - - SweGizmo:

xD

Till top