Eko byn i Torup (Danmark)

Hemma hos andra / Permalink / 3


Jag höll på att göra baklänges kullerbyttor
när min alltid lika söta lärare Bodil nämnde att vi skulle åka till en ekoby på klassresan. Äntligen så skulle jag få se en ekoby och inte behöva sitta och sukta och planera att åka till en. När vi väl kom fram så hade vi världens goaste lilla danska tant  som guide. Hon hade skrivt ner byns historia på svenska och läste upp. Det var jätte intressant att höra. Men när hos sedan gick över till danska insåg jag till min besvikelse att jag inte fattade ett dyft. Något här och där snappa jag upp. Men jag kunde ändå förstå helheten.

Det var väldigt skoj att kila omkring och kika på alla hus. Men jag tyckte det blev lite väl pinsamt när folk var hemma i sina hus och där gick vi som en skock får och vrål glodde in i deras vardagsrum. Jag fick mina klasskompisar att ta lite mer kort än vad jag gjorde. En dag hoppas jag på att kunna bygga mig ett fint lerhus. Om än just som en liten sommarstuga. Tyvärr fick vi inte gå in i lerhuset ,men jag kommer se till att jag får åka till en annan ekoby. Det var riktigt intressant i allafall. Googla på ecovillage Torup om ni vill veta mer.




#1 - - Tant Grön:

WOW, vilka imponerande byggnader!!!

#2 - - Lilla jag:

Häftigt med lerhus!

#3 - - SweGizmo:

xD

Till top