Ncs färgerna och målartips

Pyssel och inredningstips / Permalink / 6
Tog de ungefärliga koderna för mina färger har ändrats manuellt några av dem.
Rosa - s1050-R30B
Grön - s0570-G40Y
Turkos - s1040-B40G
Gul - s0570-Y

En gång för alla så ska jag dela med mig lite av mina målartips hur man målar om tex en möbel.

 

För att få ett bra resultat bör man rengöra/avfetta innan man slipar så man inte gnor in smutsen i det man ska måla. Lämplig produkt är målartvätt. Använd helst inte diskmedel eller såpa då detta lämnar en fet yta där det ska målas. Få bort färg som är sitter löst, spackla vid behov.

Ge föremålet en lättslipning om ytan. Speciellt om den är blank, detta gör man för att färgen ska få en chans att fästa bra på underlaget. Jag använder ofta 120kornings slippapper, men det beror på vad som ska målas.

Kvistlacka om det är kvistar på ett obehandlat trätak, golv eller möbel.

 

Nu är det dags att grundmåla, särskilt när man målar med vattenburna färger är det viktigt om man vill få ett bra resultat.  Man grundar för få ett bra fäste i underlaget plus att det blir lättare att få slutstrykningarna att bli släta. Sen kan man grunda för att förhindra genomslag av gulningar i trät eller om man tex målar en gammal betsad möbel. Om du vill ha en bra grund för måla på laminat eller andra lite svårare ytor skulle jag använda jotuns universal häftgrund. Annars går panelgrunden från Beckers bra på många ytor också. Fråga i din affär vilka produkter de rekommenderar just för ditt projekt. På mina lister, garderober, möbler och vissa metall grejer hemma grundade jag med panelgrunden från beckers. Se till att vänta helst några extra timmar så färgen är helt genomtorr innan du går på med nästa moment.

Slutfinish, välj om du vill ha vattenburen eller lösningsmedelsburen(olja). Vattenburen torkar snabbare och man får vara snabb med penseln, men den gulnar inte med tiden som den lösningsmedelsburna gör. Sen luktar den betydligt mindre och är bättre för miljön. Extremt lätt att skölja ut penseln med varmt vatten och lite såpa. Lösningsmedelsburna är dock lättare att måla med då den flyter ut bra och blir även lite hårdare. Fördelar och nackdelar får vägas in för ditt projekt. Själv använder jag olika beroende på vad jag ska göra.

Köp bra penslar och ta hand om dem så kan du ha dem många år. Spelar ingen roll hur bra färg du än köpt så blir det ALDRIG snyggt med en 5kr pensel.  Naturborst till lösningmedelsburken lackfärg (olja) och fina syntet lackpenslar till vattenburen lackfärg. Rolla större ytor så går det snabbt och får en slät fin yta. Ställ helst inte pensel stående i vatten eller liggande i plastpåse om du är rädd om pensel då detta brukar förstöra dem. Skölj ur mellan strykningarna.

Ska du använda många färger se till att ha dem ungefär lika mättade och samma intensitet. Då brukar man kunna blanda väldigt mycket färg och det ser ändå inte för mycket ut. Det innebär att de ska var lika klara i färgen eller lika dämpade.

 

 

Tycker du det är dyrt med färg? Fråga om ett bättre pris skadar ingen. Beroende på stad kan konkurrensen vara stenhård mellan affärer och priser skifta.  En halvliter räcker till en del pyssel (ca 5kvm strucket en gång). Känner du nån annan pysslig person så kan man ju dela på några burkarfärg, köpa till tomburkar och dela upp. Tar du hand om färgen så kan den stå några år. En liter brukar ligga kring 200-300kr i bättre kvaliter om man bryter den. Spana efter erbjudanden i din närmsta butik.

 

Hoppas detta kunde hjälpa nån :)



Klicka på bilden för komma till happyhomes :)

Om nån bor kring Göteborg och vill ha färghjälp så kan ni maila mig, så kan ni komma till butiken jag jobbar i så kan vi hitta några roliga lösningar.

[email protected]

#1 - - Sanna:

Åhh tusen tack snälla söta du! Har ett gäng stolar, mm, nu som skall få ny färg så det kom lägligt.. =) hihi..

Fler tips mottages tacksamt..mitt hem skall bada i färg! ;)



Varma höstkramar

Sanna

#2 - - Susann Brox Nilsen:

Fytti grisen så freshe de stolene ble!!!!!!

Så mye man kan gjøre med "bare" et strøk maling! ;D

#3 - - Karolin:

Jag har köpt NCS kartan, det kan bli mitt nya måttband, typ.

#4 - - Erika:

Usch va jag slarvar känns det som. Tvättas o slipas vet jag inte men fick jätte fina rosa stolar av er Beckers färg med trägrund under.

#5 - - Jenny - Hugos mamma:

Tack för super tipsen!:)

#6 - - erika:

hej! har problem med gräsliga ränder när jag målar. har testat billigt och "dyrt" är de gäller både färg och pensel men får samma resultat oavsätt=( använder helst vattenburen färg. slipat och tvättat mellan lagrena och grundat. däremot har jag tvätat med vatten och diskmedel. tror du att den lilla saken kan ha gjort så det ser ut som om jag målat med en gaffel?! tacksam för svar och tips! /erika

Till top